کوئل خودرو( کویل دوبل) چیست؟
کوئل دوبل ،Double Coil ، Ignition Coil
کوئل دوبل : سیستم جرقه زنی اکثر خودروهای انژکتوری از نوع بدون دلکو ( بدون مقسم برق : Distributer less ignition ) بوده و کویل های سیستم جرقه زنی انژکتوری با اندکی تفاوت از نظر شکل ظاهری ، همانند کویل های معمولی ( کاربراتوری ) به عنوان افزاینده ولتاژ عمل میکنند .با این تفاوت که ولتاژ تولیدی کویل های سیستم جرقه زنی انژکتوری بسیار بالاتر از کویل های معمولی بوده ( حدود ۳۰ کیلو ولت و بالاتر ) و در اکثر خودروهای انژکتوری جرقه به صورت دو به دو ارسال میشود ( ۴ و یک – دو و سه ) البته در خودروهای جدید انژکتوری به ازای هر سیلندر یک کویل بدون وایر استفاده شده است و جرقه زنی به صورت تکی انجام میگیرد.
مروری بر انواع کوئل های جرقه زنی :
۱ – کوئل های با وایر :
کوئل های با وایر در حقیقت به دو گروه تقسیم بندی می شود:
گروه اول : به نام کویل های معمولی که در خودروهای کاربراتوری و در خودروهای انژکتوری که دارای سیستم دلکو بوده به کار رفته است ( مانند : پراید انژکتوری مدل کیا ( زیمنس قدیم )و در خودروهای مختلف صورت : خشک ( پراید و پژو کاربراتوری ) و روغنی ( پیکان و نیسان کاربراتوری ) به کار رفته است .
گروه دوم : کوئلهای دوبل هستند که در اکثر خودروهای انژکتوری ( مدل ساژم و زیمنس ) به کار رفته و جرقه زنی به طور همزمان به صورت دو به دو در سیلندر های یک و چهار – دو و سه صورت میگیرد. این نوع کویل ها ( دوبل ) در سیستم های انژکتوری در دو شکل مورد استفاده قرار گرفته است :
۲ – کوئل های بدون وایر :
این کوئل ها به دلیل داشتن مزیت فراوان نسبت به کویل های با وایر از جمله :
حذف وایرها – مقاومت و افت ولتاژ کمتر و … در خودروهای انژکتوری جدید به کار رفته است .
کویل های بدون وایر به دو نوع تقسیم بندی می شود :
نوع اول : کویل های دوبل بدون وایر کتابی هستند که در خودروهای مانند . پژو ۲۰۶ – زانتیا و … به کار رفته است .
نوع دوم : کویل های بدون وایر تکی هستند که به نام کویل های قلمی یا مدادی معروف هستند و در اکثر خودروهای انژکتوری پیشرفته به کار رفته است و دارای ولتاژ تولیدی بسیار بالایی نسبت به کویل های دیگر می باشد (حدود ۵۰ کیلو ولت ) مانند خودروهای جدید بنز ، پژو ۴۰۷ ، ۶۰۷ ، ال نود و …
اثرات خرابی کوئل دوبل :
در صورتی که کویل دوبل کامل بسوزد جرقه به سر شمع ها ارسال نمی شود بنابراین موتور روشن نمی شود ولی در صورتی که کویل دوبل نیم سوز شده باشد ، ولتاژ تولیدی ( خروجی ) کاهش یافته و جرقه ایجاد شده توسط شمع ضعیف خواهد شد و بنابراین باعث ناقص سوزی و عیوب دیگر در موتور میگردد.
نحوه عیب یابی کوئل دوبل :
با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :
در صورت سوختن کویل دوبل ، لامپ عیب یاب روشن شده و خطای کویل دوبل ثبت میگردد . در قسمت پارامترها زمان شارژ کویل نشان داده میشود که توجه داشته باشید زمان شارژ تابع دور موتور نمی باشد یعنی ثابت می باشد حدود ۳ – ۴ میلی ثانیه و همچنین در قسمت تست عملکرد ها نیز میتوان با تست جرقه شمع به سالم بودن کویل اطمینان حاصل کرد ( قبلاً باید از سالم بودن وایر ها اطمینان حاصل کرد.
آزمایش جرقه شمع در کویل های با وایر ، سر وایرها را به صورت مستقیم به بدنه نگیرید و وایر را به سر شمع گرفته و با جلو و عقب کردن وایر صدای جرقه شمع را بشنوید و یا یک شمع سالم دیگر را به سر وایر زده و سپس به بدنه بگیرید تا جرقه شمع را مشاهده نمایید در صورت گرفتن سر وایر به بدنه به طور مستقیم ، امکان سوختن و یا نیم سوز شدن کویل و ECU وجود دارد.
با استفاده از دستگاه مولتی مولتی متر ( قسمت اهم متر ):
ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم متر قرار داده و سپس سیمهای مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه در دستگاه مولتی متر وصل کرده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را طبق تصویر زیر به پایه های مدار اولیه و ثانویه وصل کرده و مقدار مقاومت اولیه و ثانویه را اندازه بگیرید. در صورتی که مقدار مقاومت اندازه گیری شده با مقدار استاندارد خیلی اختلاف داشته باشد ، معیوب بوده و باید تعویض کردن .
نکته : مقاومت مدار اولیه ( فشار ضعیف ) در همه مدلهای کویل دوبل ( ساژم – زیمنس _ بوش ) تقریباً یکسان بوده و زیر ۱ اهم میباشد ( حدود ۶/۰ یا ۷/۰ ) ولی مقاومت مقدار ثانویه ( فشار قوی ) در مدلهای مختلف یکسان نمیباشد .
منبع : پارسیان صنعت خودرو
6 Comments so far:
-
-
سلام
این مورد رو با همکاران مون مطرح و پاسخ گرفته بودین.
انشاالله مفید بوده و مشکل تون حل شده باشه.-
بله ممنون از شما
-
ماشین منم دقیقا همین مشکلو داره ایران خودرو برام کویل سفارش داده که بیارن میترسم مشکل از کویل نباشه و بعد تعویض هم برطرف نشه چون گارانتی ماشین داره تموم میشه اگه مشکل دیگه داشته باشه باید خودم هزینه کنم نمیدونم چیکار کنم
-
شما ابتدا با همراه دستگاه دیاگ وایر شمع های خوتونو تست کنید کویل خودتونو به دقت نگاه کنین شکستگی اب شدگی چیزی نداشته باشه بعد میتونین چیزای دیگه ایی رو چک کنین
-
-
-
-
هزارتا سایت رفتم همه فقط عیب یابی رو میگن با دستگاه باید انجام داد و غیر از این هم هیچ راهکاری ندارن که وقتی تو جاده موندیم چ خاکی تو سرمون بریزیم… من الان تو جاده موندم یکی از اون چهارتا خروجی که وایر بهش وصل میشه سوخته راهی هست که ماشین روشن شه تا تعمیرگاه برم یا نه؟! اینارو بگید وگرنه همه میدونن برای عیب یابی باید دستگاه دیاگ و فلان باشه
سلام و خسته نباشید
ماشین من ۴۰۵ tu5
حدود بیست روز هست که بعد نییم ساعت حدودا ماشین شروع میکنه به ریپ زدن و لرزش و زور نداره ۳ بار هم دیاگ زدم رو ماشین هر سه بارم خطا سیلندر دو و سه و کویل رو میده و پیش دوتا تنظیم موتوری که بردم میگفتن یا شمیع و وایر یا کویل، من شمع اکیوم فرانسه و وایر دیناپارت انداختم اما هنوز همون جوره، بعد بهم گفتن که دیگه صد در صد کویلته
بعد یه سوال داشتم شما با این شرایط نظرتون چیه و این که من دیدم یه سوکت چهار سیمه به کویل متصله، امکانش نیس مشکل از مثلا اتصالی اون سیم ها یا قطع و وصلی اونا باشه؟
میترسم کویل به این گرونی بخرم بعد مشکل دوباره پیدا بشه و یا مثلا کویلم به خاطر اتصالی بسوزه
با تشکر