کمک فنر و عیب یابی کمک فنر خودرو
⭕️ کمک فنر
کمک فنرها از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند. فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می شوند. بازویی درون کمک فنرها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می نماید.
از نشانه های وجود اشکال در سیستم تعلیق می توان به نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان از قبیل سرعت گیرو دست اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول هنگام عبور از موانع جاده ای، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزهای ناگهانی، اشاره کرد.
برای جلوگیری از فرسوده شدن زود هنگام کمک فنرها بهتر است از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین می تواند باعث افزایش طول عمر لنت ها گردد.
بهتر است خودروی خود را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق را در شرایطی که چرخ ها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوش ها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.
با توجه به توصیه های کلی درباره کارکرد کمک فنرها که معمولا توسط فروشنده این قطعات داده می شود (مثلا میگوید که هر ٨٠٠٠٠ کیلومتر کمک ها باید تعویض شوند) باید در نظر داشت که این معیار نسبی بوده و به نحوه ی رانندگی شما نیز بستگی دارد. مثلا رانندگی در مسیرهای پر دست انداز و ناهموار و حمل بار سنگین باعث فرسوده شدن سریعتر کمک فنرها شده و در نتیجه کمک فنر ها زودتر باید تعویض شوند.
💢 عیب یابی کمک فنر خودرو
❌اگر كمك فنر نشتي دارد حتما بايد كمك فنر تعويض گردد.
❌بالا و پايين رفتن خودرو به خصوص اگر جاده ناهموار باشد و يا شيرجه رفتن خودرو در حين ترمزهاي شديد ممكن است به دليل خرابي كمك فنرها باشد.
❌اگر در سر پيچ; خودرو بيش از حد بپيچد به نحوي كه راننده براي كنترل ان بايد تلاش بيشتري كند اين روند مي تواند از خرابي كمك فنر باشد.
❌اگر چرخها روي جاده برقصند و يا بالا و پايين روند ممكن است از فرسودگي فنرها و كمك ها باشد.
❌اگر خودرو روي جاده حالت بي ثباتي پيدا كند ممكن است از فرسودگي از كمك فنرها باشد. .و اين امر ايمني اتومبيل را شديدا تهديد مي كند.
❌اگر بوشهاي محل نصب كمك فنر ترك خوردگي و يا تغيير شكل داده اند باعث سرو صدا در سيستم تعليق به خصوص در موقع شتاب گرفتن; ترمز كردن و يا عبور از ناهمواريهاي سطح جاده مي شود. بنابراين هرچه زودتر نسبت به تعويض بوشها اقدام شود.در غير اين صورت ايمني خودروبه شدت كاهش پيدا مي كند.
❌باركردن خودرو بيش از ظرفيت ان عامل مهمي در ضيعف شدن سيستم تعليق منجمله كمك فنرها مي شود.
به خصوص زماني كه حركت اتومبيل در ناهمواريهاي جاده قرار بگيرد. و اگر سرعت متناسب با جاده و بار نباشد باعث شكسته شدن اتصالات مي شود. در نتيجه ناامن بودن خودرو و سرنشينان حتمي است.
❌اگر اتومبيل به يك سمت كشيده مي شود سيستم تعليق را كه شامل تايرها; فنرهاو كمك فنرهاست مورد بازديد قرار دهيد تا نسبت به تعمير و تنظيم هندسه چرخها با دستگاه الكترونيك اقدام شود.
❌تايرهاي فرسوده و جويده شده نشانگر عيب در سيستم تعليق به خصوص در كمك فنرهاست كه پس از ازمايشات نسبت به تعمير و يا تعويض انها اقدام شود.
❌ مطالب مفید و مورد استفاده برای عموم را به دیگران نشر دهید .
3 Comments so far:
-
-
سلام
خب شما که اینهمه هزینه کردی چرا از همون اول خودت کمک فنرها رو عوض نکردی
چینی جنس خوبش حدود 180 / 190 تومنه
یا موقتی دست دوم مینداختی ببینی درست میشه یا نه
شاید مشکل از جای دیگه باشه -
سلام من پراید87دارم درحرکت صدایی میخوره مثل صدای خرابی پولوس ولی یکم ضعیفترفرقی نداره جاده خاکی یااسفالت باشه وقتی ماشین تکان میخوره صداشون میشه ميخواستم ببینم ازکمکشه یافنره یاشاسی چون چندماه پیش جوشکاریش کرده بودم این چندروزه چندبارداخل چاله های بدی افتادم
دقیقا من از روز اول خرید پژو پارس ۹۷ با مشکل کمک و سایده شدن لاستیک به بدنه وقتی ظرفیت ماشین ۴تا باشه درگیرم .چندبار به نمایندگیها گفتم گفتن تا کمک روغن نده .ما گارنتی نمیدیم .حتی دوبار هزینه بالا بردن ارتفاع عقب رو نقداپرداحت کردم .گفتن خوب میشه نشد .الان موندم .بکی باید من بگم پیگیریش کنه .حتی لاستیکهای ماشینم عوضکردم با رینگ ..فقط هزینه میزارن رودست مردم .درصورتی که ماشین دوسال گارانتی داره .میگن این قسمت شامل نمیشه یا ما روغن از کمک فنر تا نده نمیتونیم .واین حرفا