تسمه دینام تسمه تایم

تسمه های خودروی 

در بیشتر خودرهای امروزی برای انتقال نیرو مابین قطعات موتور، دو تسمه وجود دارد.

تسمه تایم تسمه دینام

تسمه دینام (تسمه مارپیچ)

1- تسمه ایست که  قطعاتی از جمله دینام، واترپمپ، کمپرسور كولر و احتمالا پمپ هيدروليك فرمان از آن را به حرکت درمی آورد.  
معمولا این تسمه را میتوان با نگاه به داخل مجموعه قطعات در قسمت جلوی موتور دید.
تسمه معمولا یک نوار مارپیچ است که حول پولي ها و هرزد گرد هایی حرکت میکند.
در خودروهای امروزی معمولا یک تسمه تمام وطایف انتقال حرکت را انجام میدهد و در بعضی خودروها 2 عدد تسمه وجود دارد.
بیشتر تسمه ها شکلی با ضخامت کم و پهن دارند که روی آنها شیارهایی از 3 تا 10 عدد وجود دارد.
در خودروهای قدیمی تسمه های بدون شیار و ضخیم رایج بود که هنوز در بسیاری از خودروها استفاده میشود.
تسمه ها نیز مانند دیگر قطعات خودرو عمر مفیدی دارند و باید در زمانهای معین بازدید شوند.
اگر ترک، پوسیدگی يا فرسودگي و ساییدگی بیش از حد و موارد مشابه به آن در تسمه  مشاهده کردید، باید برای تعویض آن اقدام کرد تا مانع از بوجود آمدن مشکلات حاصل از پاره شدن تمسه شد.

تسمه‌های مارپیچ  کار انتقال قدرت به دینام، کمپرسور كولر،‌پمپ هيدروليك  فرمان، پروانه خنک کننده رادياتور (در خودروهاي با پروانه مكانيكي) و پمپ انژکتور انتقال می‌دهند.
اگر تسمه مارپیچی پاره شود، همه قطعات مرتبط از کار می‌افتند.
دینام از کار می افتد، باتری شارژ نشده و خالی می شود.
کمپر سور کولر از کار می افتد.
موتور بیش از حد داغ می‌کند و ممکن است آسیب ببیند.
تسمه دينام بسته به نوع و برند آن، اغلب بین 50 تا 80 هزار کیلومتر پيمايش خودرو نیاز به نعویض دارند.
توصیه می‌شود همواره مورد بازدید و بررسی باشند و قبل از فرا رسيدن این مسافت تعویض شوند.

گاهی اوقات ممکن است با شنیدن سیگنال‌های هشدار متوجه شویدکه زمان تعویض تسمه فرارسیده است؛ هنگامی که موتور را روشن کرده و یا شتاب می‌گیرید، صداهای قیژقیژ از تسمه دينام می‌شنوید.

تسمه تایمینگ

تسمه تايم یا تسمه زنجيري، قسمتی از موتور احتراق داخلی است که زمان‌بندي سوپاپ‌ها را کنترل می‌کند. 
در بعضی از موتورها از زنجیر تایمینگ به جای تسمه استفاده می‌ شود.
تفاوت کلیدی زنجیر تایمینگ در این است که معمولا به تعویض دوره‌ای نیاز ندارد.
موتورها یک تسمه تایمینگ يا زمان‌بندي نيز دارندکه از دید پنهان است که میل‌لنگ در قسمت پایین موتور را به سرسیلندر در قسمت بالا وصل می‌کند.
تسمه تايم یک باند لاستیکي بزرگ است که روی آن دندانه هایی وجود دارد.
این تسمه حرکت میل‌لنگ را به میل سوپاپ انتقال میدهد.
نام تسمه تایمینگ بخاطر اینست که حرکت هم‌زمان میل لنگ و پیستون‌ها را با میل سوپاپ و سوپاپ ها بر عهده دارد.

تسمه تایمینگ معمولا بعد از طی مسافت 60 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد كه البته زمان درست آن را باید در دفترچه راهنماي خودروتان ملاحظه كنيد.
اگر تسمه تایم پاره شود يا روي پولي رد كند، هماهنگی و زمان بندی حرکتی سوپاپ ها و پیستون‌ها به هم خورده با هم برخورد میکنند.
این مسئله آسیب جدی و زیادی به سرسیلندر، سوپاپ ها و قطعات داخلی موتور خودرو وارد میکند.
 تعویض به موقع تسمه‌تایم بسیار مهم است و چون به آسانی قابل رویت نیست باید حتما زمان تعویض گذشته را به خاطر داشت.
در غیر این صورت خودرو را به تعمیرگاه ببريد تا نگاه دقیق‌تری به آن بیندازند.

بازدید منظم تسمه تایم از اهمیت خاصی برخوردار است.
لذا پیشنهاد میگردد حتما این تسمه را در زمان اعلام شده از طرف سازنده خودرو، تعویض نمایید.
به دلیل اینکه هزینه تعویض تسمه تایم بسیار پایین تر از تعمیر سر سیلندر و موتور است، ریسک توقف موتور نیز از بین می رود.
این کار پیشگیرانه را باید حتما مد نظر قرار داد تا از این خسارت جدی، خطرناک و پرهزینه جلوگیری گردد.
شكي نيست كه هزينه تعويض تسمه تايم از هزينه تعمير موتور بسيار كم‌تر است، بنابراين عاقلانه است كه اين قطعه را به طور منظم عوض كنيم و اگر به پايان عمر مفيد آن نزديك مي‌شويم، از تغيير ناگهاني دور موتور (مانندمعكوس كشيدن) و كاركرد پيشرانه در دورهاي بالا خودداري كنيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *