تسمه تایم

در این مطلب به بررسی تسمه تایمینگ موتور خودرو و برخی نکات در مورد آن اشاره خواهیم کرد.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یا تسمه تایمینگ تسمه ایی لاستیکی است که در کنار موتور قرارداشته و حرکت میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ یا میل سوپاپ‌ها منتقل می‌کند و وظیفه‌ی تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن محفظه سوپاپ‌ها را با موقعیت پیستون‌ها به عهده دارد.
تنظیم بودن دقیق چنین عملیاتی برای کارکرد پیشرانه ی خودرو ضروری است.

تعویض تسمه تایم

امروزه برخی از خودروها از تسمه تایم و برخی دیگر نیز از زنجیر تایم استفاده می‌کنند که به دلیل جنس فلزی خود معمولا مانند تسمه تایم آسیبی نمی‌بیند.

از لحاظ تئوری عمر زنجیر تایم به اندازه‌ی عمر خود موتور است و نیازی به تعویض آن وجود ندارد.

چه زمانی وقت تعویض تسمه تایم است؟

 خودروسازان مختلف کیلومترهای متفاوتی را برای تعویض تسمه تایم عنوان می‌کنند که معمولا از 50 تا 70 هزار کیلومتر را با توجه به کاربری خودرو شامل می‌شود.
رانندگی در شرایط سخت و پرفشار میتواند این زمان را حتی به نصف کاهش دهد.

بدترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیافتد پاره شدن تسمه تایم است که می‌تواند آسیب جدی به موتور اتومبیل وارد کند. البته این آسیب دیدگی به نوع طراحی پیشرانه‌ی خودرو بستگی دارد.

اگر طراحی خودروی شما از انواعی باشد که سوپاپ‌های آن در هنگام باز شدن وارد منطقه‌ی حرکتی پیستون می‌شوند.
(به این نوع موتور ها اصطلاحا Interference گفته می‌شود، مانند پژو ۲۰۶) در این صورت پاره شدن تسمه تایم باعث برخورد سوپاپ باز در حال بالا آمدن با پیستون می‌شود.
و این برخورد نه تنها سوپاپ‌ها را از بین می برد بلکه در برخی موارد می‌تواند به سر سیلندر نیز آسیب برساند.

حال اگرموتور خودروی شما از انواع  non-interference باشد مانند پراید در صورت پاره شدن تسمه تایم دیگر آسیبی به سوپاپ‌ها و سایر بخش‌های پیشرانه وارد نمی‌شود و تنها اتفاقی که با پاره شدن تسمه می‌افتد خاموش شدن پیشرانه است.

نکته مهم و جالب در خصوص پاره شدن تسمه تایم !!!

 تسمه تایم هیچگاه در حالت سکون پاره نمیشود.
پاره شدن تسمه تایم بیشتر در حال حرکت، خصوصا در جاده رخ میدهد.
 پس اگر در حال حرکت خودرو ناگهان خاموش شد نباید به هیچ عنوان استارت زد!
با یک ترفند ساده میتوان از پاره شدن تسمه تایم مطلع شد و از آسیب جدی به موتور در هنگام استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه جلوگیری کرد!
اگر این اتفاق افتاد، اهرم دسته دنده را روی دنده یک قرار داده و ماشین را هُل میدهیم، اگر خودرو حرکت کرد تسمه تایم پاره شده و باید با یدک کش یا بکسل به تعمیرگاه منتقل شود.
 اگر ماشین توی دنده حرکت نکرد، تسمه پاره نشده و سالم است.

عواملی که باعث پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های آن میگردد.

 استفاده زیاد ازدورهای بالای 4000 دورکه باعث استهلاک سریع قطعات می گردد.
راندن خودرو با دنده نامناسب و سبک در حالت تحت فشار، سربالایی، پستی و بلندی های جاده که باعث فشار مضاعف بر روی موتورو به عبارتی این تسمه میگردد.
 خرابی هرزگرد یا بلبرینگ تسمه سفت کن  که باعث کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد.
 سفت کردن بیش از حد تسمه در هنگام تعویض، که باعث خرابی تسمه سفت کن و در نهایت آسیب به تسمه خواهد شد.
 تسمه های نامرغوب، بی کیفیت و تقلبی که دوام استاندارد را ندارند و به سرعت مستهلک میگردند.
در خصوص خرید تسمه لازم است با نظر و مشورت یک تعمیرکار با تجربه و ماهر اقدام نمایید.

نکات قابل توجه در مورد تعویض تسمه تایم

همواره از تسمه های با کیفت و مرغوب استفاده کنید.
در بیشتر خودروها تسمه تایم کارکردن و حرکت واتر پمپ خودرو را نیز انجام میدهد.
پس بسیار منطقی است درهمین زمان تعویض تسمه، کارکرد نرمال واترپمپ( پمپ آب) را نیزچک کرده و در صورت نیاز رفع عیب شود.
تعویض تسمه تایم ممکن است شامل صرف هزینه و زمان زیادی باشد. اما اگر این کار در موعد خود انجام نشود می تواند به آسیب های جدی موتور و صرف زمان و هزینه های بیشتری منجر شود.
هنگام  تعویض تسمه، تمام قسمتهایی که با تسمه ارتباط دارند از قبیل هرزگردها، تسمه سفت کن، میل سوپاپ، پولی میل سوپاپ و پولی میل ‏لنگ نیز نیازمند ‏بررسی دقیق و رفع عیب احتمالی هستند.

توجه کامل به سرویس های دوره ایی خودرو، بخاطر داشتن زمان و کیلومتر دقیق تعویض تسمه تایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *