چراغ های پشت آمپر

⭕️ چراغ های اخطاری روی آمپر خودرو چه مفهومی دارند؟

چراغ های روی آمپر خودرو از نظر رنگ نور به چند گروه تقسیم می شوند و هرگروه معنی خاص خود را دارد. رنگ قرمز یعنی خودرو دچار مشکل جدی شده و احتیاط یا توقف الزامی است، رنگ زرد یا نارنجی یعنی هر چه زودتر به تعمیرگاه یا نمایندگی مجاز مراجعه کنید و رنگ سبز و آبی به راننده آگاهی می دهد که سیستم در حال کار کردن است. در این بین خودروهایی که از تجهیزات مدرن و پیشترفته تری برخوردارند ممکن است با علائم بیشتری به راننده آگاهی دهند.

چراغ عیب یاب موتور (CHECK):

روشن شدن این چراغ به معنای نقص در سیستم مدیریت موتور ، سنسورها و عملگرها است .به طور خلاصه با روشن شدن این چراغ ،واحد کنترل موتور به راننده هشدار می دهد که در سیستم نقص فنی به وجود آمده است و راننده باید سریعا جهت رفع عیب به عاملیت مراجعه کند. نقص فنی که باعث روشن شدن این چراغ می شود عبارت است از:

۱٫ اطلاعات غلط از کلیه سنسورها که باعث ایجاد نا هماهنگی در سیستم می شود
۲٫ وقتی عملگرها دستورات واحد کنترل را به درستی انجام ندهند ،برای مثال وقتی انژکتور ها عمل پاشش را به خوبی انجام ندهند ازطرف واحد کنترل قابل فهم است و چراغ چک را روشن می کند .

چراغ اخطار مرکزی (STOP):

کارشناسان فنی معتقدند هنگامی که موتور روشن است، در صورت چشمک زدن این چراغ، توقف الزامی است، چرا که این چراغ با چراغ های روغن موتور، سیستم خنک کننده، ترمز دستی، پایین بودن سطح روغن ترمز و اشکال در سیستم الکتریکی ترمز مرتبط است.گاهی اوقات نیز روشن شدن این چراغ به این معنا است که موتور بیش از حد داغ شده که در این صورت باید خودرو را به کنار جاده بکشید و کمک بخواهید یا ممکن است تسمه پاره شده باشد که باید قبل از استارت تعویض شود.

چراغ روغن:

روشن شدن این چراغ با علامت یک روغن دان مشخص می شود. این در حالی است که این چراغ با چراغ خطر مرکزی در ارتباط است و به محض روشن شدن باید خودرو را متوقف کرد. این اخطار بیانگر کافی نبودن فشار روغن یا دمای بیش از حد بالای روغن است. باید ابتدا سطح روغن را بررسی کنید، چرا که ناکافی بودن سطح روغن خسارت جدی به موتور وارد می کند.

چراغ ترمز:

هنگامی که ترمز دستی را می کشید این چراغ روشن می ماند، اما روشن ماندن آن پس از خواباندن ترمز دستی ممکن است به علت کم کردن روغن ترمز باشد. این نکته را باید مد نظر داشته باشید که اگر روشن شدن این چراغ با روشن شدن چراغ اخطار مرکزی همراه باشد، توقف الزامی است.

چراغ اخطار ABS:

با هر بار باز شدن سوئیچ، این چراغ به مدت چند ثانیه روشن می ماند، اما اگر چراغ همواره روشن بماند یا در سرعت بیش از ۱۲ کیلومتر روشن شود، نشانگر اشکال در سیستم ای بی اس است.

چراغ اخطار شارژ باطری:

روشن شدن این چراغ به شما هشدار می دهد که در سیستم برقی خودروی شما اشکالی به وجود آمده است. این چراغ همچنین نشانگر آن است که دینام خراب شده و پارگی یا شل شدن تسمه دینام را یادآوری می کند.

چراغ کمربند ایمنی:

بعد از بازشدن سوئیچ این چراغ زمانی روشن می شود که راننده کمربند را نبسته باشد. بالاتر از سرعت ۲۰ کیلومتر چراغ اخطار به مدت دو دقیقه چشمک می زند. این چراغ تا زمانی که راننده کمربندش را نبندد روشن می ماند.

چراغ اخطار بنزین:

اولین باری که این چراغ روشن می شود حداقل تا ۵۰ کیلومتر بنزین خواهید داشت اما به طور کلی این چراغ وقتی روشن می ماند که سطح سوخت خیلی پایین باشد (معمولاً در حدود ۵ لیتر)

❌ مطالب مفید و مورد استفاده برای عموم را به دیگران نشر دهید .

۱۱ Comments so far:

  1. سلام با تشکر از راهنمایی بسیار ارزنده، چراغ روغن و باتری آل ۹۰، بعد از باز کردن سویچ،و قبل ار استارت،روشن می مانند،و بعد از استارت،خاموش میشوند، آیا این علامت، عیب در سیستم روغن و باتری است یا خیر

    • سلام .
      در هنگام خاموش بودن خودرو و قبل از استارت هنوز اویل پمپ شروع به کار نکرده و فشار روغن صفر است که بعد از استارت فشار روغن به سطح استاندارد رسیده و چراغ روغن خاموش میشود.
      و در مورد چراغ باتری هم به دلیل کار نیفتادن دینام و عدم شارژ چراغ روشن است و بعد از استارت و روشن شدن خودرو و کارکردن دینام چراغ شارژ باطری هم خاموش میشود.
      پس عیب و ایرادی وجود ندارد و جای نگرانی نیست .
      اگر بعد از روشن شدن خودرو چراغها روشن بمانند باید سیستم را برای ایراد احتمالی چک کرد.
      ضمن تشکر از توجه شما دوست گرامی.

  2. سلام خسته نباشید من یک ماشین پژو پارس مدل ۸۷ دارم وقتی ترمز می گیرم چراغ پشت آمپر هم روشن میشه و وقتی پام از روی پدال ترمز برمیدارم چراغ پشت آمپر هم خاموش میشه خواهش میکنم عیبشو بفرمائید

    • سلام
      در قسمت برق خودرو شما اتصالی وجود داره،
      که این اتصال کوتاه به امکان زیاد در قسمت فشنگی استپ ترمز زیر پا و تداخل در سیم کشی پشت آمپر
      خودرو شماست.
      باید خودرو تون رو پیش باتری ساز و برقکار ماهر ببرید تا رفع عیب کنند براتون.

  3. این جواب که خودم میدونستم مثل یک بنده
    خدا مکانیکی داشت یک ی از دوستام رفت بهش گفت این سیکلت هوندا روشن نمیشه درستش کن بعد از چند ساعت معطلی گفت دردش نتونستم پیدا کنم ولی حتما یک عیبی
    داره که روشن نمیشه ازخنده اطرافیان وما وخجالت کشیدن مکانیک شد یک مثل برای ما حالا جنابتان با رفع عیب کردنتان شدید اون تعمیرکار

    • سلام.
      اگه شما توقع دارید ما از راه دور خودرو شما رو عیب یابی و تعمیر کنیم مثل اینه که
      شما و قتی بیمار شدین شرح حال تون رو تلفنی یا با نامه از راه دور برای دکتر بگین و بخواین شما رو درمان کنه!!!
      ما فقط میتونیم در حد دانش و بضاعت مون مواردی رو بصورت تئوری، یادآوری و بیان کنیم.
      ضمنا اینجا مجالی برای طرح سوالات و مشکلات کاربران است و همه دوستان که اطلاعاتی دارند
      میتونند در حل مشکلات دیگر دوستان مشارکت داشته باشند.

    • سلام .
      سوختن فیوز نشانه ایی از وجود ایجاد اتصال کوتاه( اتصالی) در سیستم است.
      باید قسمت پشت آمپر های ماشین تون توسط آمپر کار ماهر بررسی بشه.

  4. سلام ماشینم سمنده وقتی که ماشین چندساعتی روشن باشه بعد که توقف میکنی همش چراغ روغن و استپ روشن خاموش میشه یعنی پرپر میکنه ولی ماشین خوب کار میکنه میشه بگین مشکل از کجاست.ممنون میشم

    • سلام
      اگر هیچ مشکلی در کارکرد خودرو وجود نداره، میتونه از پشت آمپرها باشه و اتصالی احتمالی در اون قسمت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *