انواع چراغ های جلو ، چراغ عقب ،چراغ ترمز و مه شکن

💢چراغ‌ها:

همانطور که می‌دانید چراغ‌های خودروها شامل چراغ‌های جلو (HeadLights)، چراغ‌های عقب (Rear Lights)، چراغ ترمز، (Break Light) چراغ‌های مه‌شکن (Fog Light) و چراغ‌های داخل خودرو هستند. در زیر به بررسی انواع لامپ‌ها و تکنولوژی موجود برای این چراغ‌ها می‌پردازیم:

۱- هالوژن: در خودروهای اولیه برای تولید نور از چراغ‌هایی شبیه چراغ‌های مورد استفاده در درشکه‌ها استفاده می‌کردند که در آن‌ها با استفاده از شمع و مشعل نور تولید می‌شد؛ تا اینکه از دهه ۱۹۲۰ چراغ‌های تنگستنی به میدان آمدند. از میانه دهه ۱۹۶۰ تا کنون خودروسازها این لامپ‌های تنگستنی را داخل یک حباب پر از گازهای هالوژنی قرار می‌دهند تا کارآیی و طول عمر آن‌ها را افزاش دهند.

🔴مزایا: ساده و ارزان قیمت‌اند؛ یک لامپ هالوژنی تحت شرایط متوسط حدود ۱۰۰۰ ساعت طول عمر دارند؛ هزینه جایگزینی این لامپ‌ها هم نسبت به سایر لامپ‌ها کمتر است.

❌معایب: مصرف نسبتا بالا و راندمان کم؛ حساسیت نسبت به برخی مواد.

۲- چراغ هایHID: در این نوع لامپ‌ها مخلوطی از فلزات کم‌یاب و گاز‌های نجیب گداخته ‌می‌شوند تا نور سفید درخشانی را ساطع کنند. این لامپ‌ها حدود ۲ تا ۳ برابر هالوژن‌ها نوردهی دارند و نور خیره‌کننده آن‌ها ممکن است برای سایر رانندگان آزاردهنده باشد. با وجود نور بالا، این لامپ‌ها مصرف زیادی ندارند و عموما توان مصرفی ۳۵ وات را روی بسته‌بندی‌هایشان به رخ رقبا می‌کشند و تا ۲۰۰۰ ساعت عملکرد مطلوبی ارائه می‌دهند.

چراغ های HID در خودروها حاوی گاز زنون هستند به همین خاطر به آنها لامپ‌های زنون نیز گفته می‌شود.

🔴مزایا: راندمان بالا و مصرف کم، طول عمر بالا، نوردهی بالا

❌معایب: هزینه بالاتر، نیاز به چند ثانیه زمان تا رسیدن به حداکثر نوردهی، ایجاد مشکل برای خودروهای روبرویی (به سبب نور بسیار قوی)، حاوی مواد خطرناک می‌توانند باشند.

۳- چراغ LED: دیودهای نوری LED به سبب مصرف کم امروزه کاربرد بسیاری پیدا کرده‌‌اند. خودروسازان هم به علت کوچکی این دیودها به آن‌ها علاقه‌مند شده‌اند. چرا که هر نوع چیدمانی که دلخواه طراح باشد توسط LEDها به واقعیت خواهد پیوست. LEDها در یک میلیونیم ثانیه به اوج نوردهی می‌رسند در حالیکه لامپ‌های تنگستنی این کار را در نیم‌ثانیه به انجام می‌رسانند. گفته می‌شود که وقتی LEDها در چراغ‌های ترمز استفاده می‌شوند سرعت عکس‌العمل سایر استفاده کنندگان از راه را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهند. برخی سازندگان این لامپ‌ها ادعا می‌کنند که طول عمر این لامپ‌ها ۱۵۰۰۰ ساعت است.

🔴مزایا: اندازه ریز و انعطاف پذیری در طراحی، مصرف کم، طول عمر بالا

❌معایب: قیمت بالا، ایجاد گرما توسط مجموعه نصب شده برای لامپ.

⚠️پس از بررسی انواع لامپ‌ها به چند مورد از امکاناتی که مربوط به چراغ خودروها هستند اشاره می‌کنیم:

مه‌شکن: همانطور که می‌دانید این چراغ‌ها برای شرایط نامساعد جوی نظیر مه، کولاک، برف، باران و… تعبیه می‌شوند. در برخی خودروها صرفا مه شکن عقب و یا جلو و در برخی هر دو را خواهید داشت.

دیلایت: دیلایت یا چراغ روز چراغ هایی هستند که معمولا به صورت LED در جلوی خودرو تعبیه می‌شوند و معمولا با روشن شدن موتور روشن می‌شوند. این چراغ‌ها برای جلب توجه عابران پیاده و سایر رانندگان در روز پیش‌بینی شده‌اند.

تغییر ارتفاع نور چراغ‌ها: احتمالا تاکنون تجربه کرده باشید که هنگامیکه خودروی شما پر از سرنشین باشد خودروهای جلویی مرتب به شما نوربالا می‌زنند. علت این مساله کاهش ارتفاع عقب خودرو و در نتیجه بالاتر آمدن امتداد تابش چراغ‌های خودرو است. برای حل این مشکل تغییر ارتفاع چراغ های جلو در برخی خودروها به شکل دستی و در برخی دیگر به شکل اتوماتیک پیش‌بینی شده‌است.

تغییر جهت چراغ‌ها: در خودروهای مجهز به این آپشن چراغ‌های جلوی خودرو همراه با فرمان خواهند چرخید تا شما دید بهتری از جاده داشته باشید. به خصوص هنگام دور زدن.

روشن شدن خودکار: این آپشن موجب می‌شود که چراغ‌ها با تاریک شدن هوا به صورت اتوماتیک روشن شوند.

سیستم نوربالای اتوماتیک: این سیستم موجب می‌شود که نوربالای خودرو به هنگام رسیدن به خودروی دیگر به طور اتوماتیک به نورپایین تغییر حالت دهد و به هنگام عبور از خودروی مذکور مجددا به نوربالا برگردد. پس شما نگران دیگران نباشید و فقط به مقصد فکر کنید.

شیشه شوی چراغ: با وجود این آپشن در شرایط نامساعد آب و هوایی دیگر نیازی به پیاده شدن از خودرو برای پاک کردن چراغ‌های جلو نخواهید داشت. این‌ کار با فشردن یک دکمه برایتان ممکن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *